عود چیست؟؟

عود چیست

در مباحث قبلی در باره تاریخچه عود و مدلهای جاعودی و مصارف آن صحبت کردیم . در این مجال به این موضوع میپردازیم که عود چیست از چه چیزی ساخته شده و فواید دود کردن آن چیست . در انتها به تنوع برند های آن و سبک های آن میپردازیم.

 

عود چیست؟

آرامش به داشتن­های بیشتر نیست؛ آرامش آن حس زیبایی است که از دارایی­ هایمان لمس می­کنیم. ما با حواس پنجگانه می­توانیم خوشبخت­ترین باشیم؛ چراکه می­توانیم حواسمان را در معرض خوبی­ها و زیبایی­ها قرارداده و از بدی­ها اجتناب کنیم. با چشم زیبایی ببینیم، با دست دستگیر نیازمندان باشیم، با گوش ، خوبی دیگران را بشنویم، با زبان به نیکی از گذشتگان یاد کنیم و با بینی عطر خوش صفا و صمیمیت و عنبر و مشک و عود را استشمام کنیم.

عود میهمانی از طبیعت است که به خانه می­بریم؛ میهمانی که عطر خوش طبیعت را به ما هدیه می­کند و در نهایت آرامش را برای ما به ارمغان می­آورد. امروز در گالری الیاهو با شما هستیم تا از چیستی و چرایی عود صحبت کنیم.

در مباحث قبلی درباره تاریخچه عود و مدل های جاعودی و مصارف آن صحبت کردیم. اکنون نوبت به این است که دقیقاً بدانیم که عود چیست؟ از چه چیزی ساخته شده است؟ و فواید دود کردن عود چیست؟ خبر خوب اینکه در انتهای این صفحه قرار است که به تنوع برندهای عود و سبک های آن بپردازیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

عود بخور چیست؟

عود در قدیم الایام با نام داربوی، در اَوِستا وهوکرته (Vohukereta) و در پهلوی هوکرت (Hukart) نامیده می‌شد. این ماده در واقع تکه چوبی است که روی آن را با موادی که اغلب از صمغ گیاهان است می­پوشانند. طرز استفاده از آن بدین صورت است که نوک آن را می­سوزانند و بعد از کمی سوختن شعله­اش را خاموش می­کنند؛ سپس از سوختن آن دودی ایجاد می­گردد که رایحه معطری دارد. سوختن این ماده خواص بسیار زیادی دارد؛ در ادامه به خواص عود هم خواهیم رسید.

خوب است بدانید که رایحه عود وابسته به نوع و ساختار آن متفاوت خواهد بود. سوزاندن عود از زمان­های بسیار قدیم در هند و چین سپس در مصر باستان و بابل و یونان، در مراسمات مذهبی و مراسمات سنتی بومی رواج داشته است. بعدها از عود برای مقابله با بوی بد و رهایی شیاطین و ارواح شیطانی (در برخی سنت­ها) استفاده می­شد.

چگونه عود را روشن کنیم؟

باید گفت که مغز میان عود یک تکه چوب باریک است؛ برای استفاده از عود آن را آتش زده و پس از چند ثانیه شعله روی عود را با فوت خاموش می­کنیم تا به حالت نیم سوز در بیاید. در این حالت عود تا انتها می­سوزد و عطر آن خارج می­گردد. معمولا در این حالت از ظرف مخصوصی برای نگهداری عود استفاده می­شود که آن ظرف به جاعودی شهرت دارد و خوشبختانه ما در گالری الیاهو انواع مختلف آن را موجود داریم؛ با کلیک بر اینجا(backlink) می­توانید محصولات جاعودی را مشاهده کنید.

زمان ماندگاری عودچقدر است؟

زمان سوختن عود بسته به نوع آن متفاوت است؛ برخی از گونه­های عود حدود 5 دقیقه و برخی دیگر حتی تا 90 دقیقه ماندگاری داشته و روشن می­مانند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در صورت نیاز می­توان قسمت نیمه روشن عود را با چند قطره آب خاموش کرد و در زمان دیگری از بقیه آن عود استفاده نمود.

عود بخور از چه چیزی ساخته شده است؟

عود ها تنوع گوناگونی دارند ولی ساختار کلی آن­ها از گیاهانی چون: مریم گلی، رزین (شیره معطر برخی درخت­ها)، روغن های گیاهی ، چوب، گل هایی مانند گل رز و عصاره و صمغ درختان و عطرهای گوناگون تشکیل می­شود. از محبوب­ترین این مواد می­توان به دارچین، کندر، مشک، مرمکی، نعنای هندی و چوب صندل اشاره کرد.

جالب است بدانید که امروزه تولید کنندگان عود به این نتیجه رسیده­اند که موادی همچون ذغال سنگ، پودرهای چوب درختان خاص و عطرهای صنعتی در میزان زمان سوختن عودها و ماندگاری بوی آن­ها تاثیر بسیار زیادی دارند.

فواید عود بخور برای سلامتی بدن 

استفاده از عود قِدمتی افزون بر پنج هزار سال دارد و در طب سنتی برای عود فواید بسیاری نام برده شده است. رومیان و مصریان از عود به عنوان ماده ضد عفونی کننده، ضد باکتری و دارویی برای درمان زخم کمک می‌گرفتند.

می­خواهید بدانید که عود چگونه تاثیرات خود را بر بدن و مغز افراد می­گذارد؟ ترکیبات و بوی طبیعی که از عود خارج می­شود از طریق مژک­های بینی وارد سیستم عصبی مغز شده و قسمت­های عصبی به واسطه دریافت این اطلاعات از بینی، مشغول به ایجاد تغییراتی در احساسات، تنفس، ضربان قلب و… می­شوند. این دقیقاً روشی است که عود بر اعصاب انسان تأثیر می­گذارد؛ عود در نهایت تاثیر قابل توجهی بر روحیات و خلق و خوی فرد می‌گذارد.

عصاره گیاهان موجود در عود به دلیل ساختار تشکیل دهنده که شامل آلدئیدها، کتون‌ها، استرها و… می‌شود، در سلامت جسم و ذهن تاثیری آشکار دارند. برای آروماتراپی در خانه به راحتی می‌توان از سوزاندن عود استفاده کرد. جالب است بدانید که رایحه درمانی به وسیله عود یکی از بی‌خطرترین، کم‌هزینه‌ترین و اثربخش‌ترین روش‌های درمانی است.

رایحه‌های مطبوع موجود در عود، فرد را فعال‌تر و سرزنده‌تر می‌کند و باعث ارتباط شخص با درون خودش می‌شود؛ چراکه استشمام عطرهای مطبوع باعث ایجاد و ارسال پیام‌های عصبی در مغز و کل سیستم عصبی و دریافت واکنش‌های مثبت می‌شود.

بنا به اعتقاد برخی از اطبای سنتی، سوزاندن عود باعث دور شدن امواج و انرژی‌های منفی موجود در محیط می‌شود؛ در ادامه به چند مورد از فواید و خواص عود اشاره خواهیم کرد:

  • درمان افسردگی
  • آرامش اعصاب
  • درمان استرس و اضطراب
  •  مدیتیشن
  •  تحریک خلاقیت
  •  افزایش تمرکز
  •  درمان بی خوابی
  • افزایش میل جنسی
  •  کمک در یوگا
  •  افزایش سروتونین خون
  •  کمک در تصفیه هوا

برندهای مطرح عود | انواع عود

عودهای موجود در بازار به انواع و برندهای مختلفی تقسیم می­شوند؛ برندهایی چون هاری دارشان، عود بیک، عود نچرال و… را می­توان به عنوان برندهای خوب عود معرفی کرد. عود ها از نظر ساختار نیز به 4 مدل تقسیم می­گردند:

 عود مخروطی 

عود مخروطی در واقع از پودر و یا صمغ خشک شده به شکل یک کله قند کوچک ساخته می­شود. در عود مخروطی چوب وجود ندارد و به جای چوب معمولاً از براده چوب در ساختار آن استفاده می­گردد؛ این نوع عود شامل عطرها و رایحه های گوناگونی است.

 

عود مخروطی آبشاری

در سال­های اخیر عود مخروطی جدیدی به عنوان عود آبشاری دیده شده است که این عود دقیقاً شبیه به عود مخروطی است؛ با این تفاوت که دود آن به سمت پایین حرکت می­کند. گفته شده که این عود دود سنگین­تری را نسبت به عود مخروطی دارد.

 عود شاخه ای صنعتی

عود شاخه ای صنعتی به صورت صنعتی تولید می­شود و یکی از انواع نسبتاً پر فروش عود است. باید دانست که عود کوتاه معمولا تولید کشور چین است و به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار می­گیرد.

عود سنتی و دست ساز

این عودها به شکل عود شاخه ای ولی با قطر بالا ساخته می­شوند. عود سنتی و دست ساز دارای بوی زیاد و میزان ماندگاری بالا است که این مزایا می­تواند آن را در بازار پرفروش کند. از مشخصه­های ظاهری عود سنتی و دست ساز می­توان به قطر بیش از 5 میلی متر در آن اشاره نمود.

چه عودی مشکلات ما را درمان می کند؟ | هر عود دارو برای یک درد

هر یک از انواع عود وابسته به عطر و خواص خود می­تواند تاثیر و کاربرد گوناگون را بر بدن ما داشته باشد. در ادامه بیان خواهیم کرد که مشکلات و بیماری­ها با کدام نوع عود درمان خواهند شد.

رفع خستگی جسمی: عودهای دارچین، اکالیپتوس، نعناع و مریم‌گلی
رفع خستگی فکری: عود هل، اکلیل‌کوهی و اسطوخودوس
رفع میگرن: خواص دود کردن عود یاس، اسطوخودوس و اکالیپتوس رفع میگرن است
مسکن و ضددرد: عود نعناع، اکلیل کوهی، بابونه و اسطوخودوس
رفع سردرد: عود یاس، نعناع، مریم گلی، بابونه، اسطوخودوس و اکلیل کوهی
تقویت قلب: عود نعناع و اکلیل کوهی
ضدعفونی کردن محیط: عود دارچین، چوب صندل، آویشن و گل سرخ
درمان کم‌رویی: خواص دود کردن عود یاس، بهارنارنج و مرزنجوش رفع کم رویی است
رفع شک و تردید: عود لیمو، گریپ فروت، نعناع و چوب کاج
رفع حواس‌پرتی و فراموشی: عود اکلیل‌ کوهی و چوب سرو
رفع سوء‌هاضمه، اختلالات گوارشی و بی‌اشتهایی: عود هل، نعناع، بابونه، دارچین، اکلیل کوهی، اکالیپتوس و اسطوخودوس
رفع پرخاشگری و ستیزه‌جویی: عود درخت سدر، گل رز، یاسمن و چوب صندل
کمک به افزایش حافظه: عود مرکبات، ریحان، نعناع، پونه وحشی، فلفل قرمز و چوب سدر
رفع اختلالات خلق و خوی: عود ریحان، شمعدانی، گل طاووسی، یاسمن، کاکائو، بابونه رومی، نرگس، رز و اسطوخودوس
رفع استرس و اضطراب: عود پونه کوهی، انواع بابونه، چوب رز، درخت سدر، دارچین، چوب صندل، یاسمن
ضعف مدیریتی و عدم توانایی در انجام کارها: عود پونه، رزماری، بادرنجبویه، نعناع و زنجبیل
رفع استرس و کابوس شبانه: عود بابونه رومی، اسطوخودوس، انواع رز، چوب صندل و بهارنارنج
درمان وسواس: خواص دود کردن عود بابونه رومی، بهارنارنج و زنبق درمان وسواس است
کاهش علایم افسردگی: عود بابونه رومی، ریحان، شمعدانی، گریپ فروت، اسطوخودوس، ملیسا و بهارنارنج
کاهش حواس‌پرتی: عود لیمو، ریحان و ملیسا
رفع افسردگی پس از زایمان: خواص دود کردن عود رز، چوب صندل و بهارنارنج برطرف شدن افسردگی بعد زایمان است

 

 ضرر و زیان عود

استفاده از عود قدمتی دیرینه دارد و فواید زیادی برای آن شمرده­اند که در مطلب قبلی برخی از آن­ها ذکر شد. البته باید توجه داشت که از نظر پزشکی دود عود حاوی ذرات بسیار ریز و نرمی است که به راحتی وارد خون شده و برای سلامتی مضر است؛ از این رو بسیاری از پزشکان عود را در گروه مواد سمی قرار می‌دهند.

استفاده از عود برای کسانی که مشکل تنفسی و آسم دارند خطرناک است و ما به این بیماران و خانواده و نزدیکان آن­ها توصیه می­کنیم که از خرید و دود کردن این محصول خودداری کنند. باید دانست که مهمترین تهدیدات دود کردن و سوزاندن عود متوجه اطفال است؛ تنفس دود عود برای آنان بسیار سمی است. علت این موضوع وجود سرب درون عود است.

فواید عود در اسلام

در روایات اسلامی بارها به بوی خوش و به عود و فواید آن اشاره شده است. البته شاید بتوان بین عود صنعتی که ضررهای آن را در مطلب قبل گفتیم و بین عود طبیعی که در روایات آمده تفاوت­هایی قائل باشیم؛ چراکه بسیاری دیگر از موارد هستند که نوع سنتی و قدیمی آن­ها برای سلامتی مفید و نوع صنعتی آن­ها برای بدن مضر هستند. در روایات زیر فواید عود در کلام معصومین (علیهم السلام) را بیان خواهیم کرد:

قال رسول الله(ص): عليكم بهذا العود الهندي فانّ فيه سبعه اشفیه | رسول خدا(ص) فرمود: از اين عود هندي غافل نباشيد كه هفت نوع شفا دارد

يعني علاوه بر كاربرد بهداشتي هفت كاربرد درماني نيز دارد.

– از خانمي كه زماني در خدمت امام رضا(ع) بود، از زندگي آن امام پرسيدند؛ گفت: كنت اراه يتبختر بالعود الهندي | مي‌ديدم او را كه با عود هندي بخور مي‌كرد

– عن ابي عبدالله(ع) قال: ينبغي للرّجل ان يدخّن ثيابه اذا كان يقدر | امام صادق(ع) مي‌فرمايد: شايسته است كه شخص لباس‌هايش را بر دود عود بگيرد اگر توان (مالي يا فرصت وقتي) آن را داشته باشد

– قال ابن الجهم: خرج اليّ ابوالحسن(ع) فوجدت منه رائحة التّجمير | ابن جهم مي‌گويد: امام كاظم(ع) از خانه بيرون آمد بوي عود (يا بخور) را از او استشمام كردم

– از امام صادق(ع) روايت شده است كه فرمودند: سزاوار است كه مرد هر گاه توانست لباس خود را با بخور كردن خوشبو سازد

– در روايت ديگرى از آن حضرت آمده که: تحفه مرد روزه‌دار آن است كه ريشش را روغن بمالند و لباسش را بخور دهند و تحفه زن روزه‌دار آن است كه موهايش را شانه كرده و لباسش را بخور دهند

– در حديث است كه فردی مى‌گويد با امام كاظم(ع) به حمام رفتم. هنگامى كه حضرت از حمام بيرون آمد در رختكن عودسوز طلبيد و خود را خوشبو كرد، سپس فرمود: همراه مرا را نيز خوشبو كنيد

– از امام صادق(ع) روايت شده كه فرمودند: بوى عود خالص تا چهل روز و بوى عودى كه با بوهاى ديگر تركيب شده باشد تا بيست روز در بدن مى‌ماند

در روايتى آمده كه امام رضا(ع) با عود هندى خالص بخور كرده، سپس گلاب و مشك بر خود مى‌ماليد

 

عود در ادبیات

در بخش پایانی بخشی از اشعار شعرای بزرگ ادبیات فارسی که درباره عود سخن گفته­اند را تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد:

  • رودکی:
تا صبر را نباشد شیرینی شکر   تا بید را نباشد بوی چو داربوی
  • نظامی:
درون خرگه از بوی خجسته   بخور عود و عنبر کله بسته
  • منوچهری:
هر کجا عود بود بوی خوش عود بود  

ندهد بوی نه هر چوبی و نه هر حطبی

در زیر به برخی از عود های مجموعه الیاهو گالری میپردازیم:

پک عود با جاعودی سیب عود ابشاری طلقی عود کله قندی هاری دارشان
عود کاپیتان بلک عود هاری دارشان پک کادویی عود هاری دارشان
عود نچرال دست ساز عود شیر کله قندی عود بیک bic
عود افریقا 12تایی عود اجرو دست ساز  

 

جا عودی 

اگرچه در بخش دیگری به بررسی جاعودی ها پرداخته ایم اما ذکر چند مورد مفید خواهد بود .

جاعودی طرح نوستالوژی 

جاعودی طرح گرد نوستالوژی

جاعودی خط کشی چوبی

 

سوالات متداول

     پرسش 1 : فروش عمده عود دارید؟

             پاسخ  : بله فروش عمده عود هم رخ میدهد.

     پرسش 2 : تنوع در عود وجود دارد؟؟

             پاسخ  : بله برای این موضوع تنوعی وجود دارد که در بیشتر مواقع  از میان چندین مدل قابل انتخاب است 

     پرسش 3 : عود ابشاری یا عود سنگین هم دارید ؟؟

             پاسخ : بله معمولا این نوع عود هم در مجموعه یافت میشود .

مشتری گرامی، نظر به نوسان متداول موجودی و قیمت کالاها، لطفا قبل از هر گونه ثبت سفارش از قیمت و موجودی کالا اطمینان حاصل فرمایید.