آسوریک یا آسوریگ

اسوریک عکس اولین انیمیشن روی سفال

آسوریک یا آسوریگ

یکی از واحد ها و برند های که در سالهای اخیر بسیار شنیده شده برند آسوریک است . در این راستا به بررسی این نام محصولات و خدمات مجموعه الیاهو گالری در رابطه با محصولات این برند و همین طور چگونگی شکل گیری و معرفی این کالا ها میپردازیم.

آسوریک چیست؟

قدیمی ترین نمونه ها برای ایجاد حرکت در طراحی های دوران نوسنگی در غارها میتوان یافت. در جایی که طراحی های اولیه نقش حیوانات و انسانها را به گونه ای در حال حرکت ایجاد میکردند .
تا توحم حرکت و داستان را برای دیگری ایجاد نمایند. یکی از معروف ترین آثار که حکایت از داستان ها و کتب قدیمی است،سفالینه ای متعلق به مردم شهر سوخته است که نقوش روی آن با تکراری هدفمند دارد ، این  تصاویر حرکت را را نشان میداد ، حرکتی که زمزمه ای شد جهت ایجاد انیمیشن های امروزی.

سفالینه آسوریگ

این مجمر پایه دار سفالی با رنگ بدنه سفالی ( خمیری رنگ )  و رنگ طرح هایی به رنگ قهوه ای است. این جام سفالی دارای مشخصه هایی است که در جام های دیگر یافت شده مشاهده نشده است. روی جام 5 تصویر نقش بسته که هر یک با دیگری تفاوتی اندک دارد .

این تغییرات باعث گردیده تجسم حرکت در تفکر ایجاد شود .

آنچه در تصاویر میبینیم:

1-بزبوته گیاهی میبیند
2-بز کمی به جلو حرکت میکند.
3-بز به مجاورت بوته میرسد.
4-کمی از بوته بالا میرود .
5-بز در تصور آخر از گیاه میخورد .

این ظرف تجسمی از داستانی از کتاب آسوری است . در زیر به بررسی این داستان در این کتاب میپردازیم.

درخت آسوریک

درخت آسوری یا درخت آسوریگ کتابی‌است نوشته‌شده به زبان پارتی و خط پهلوی ،یکی از معدود متون غیر دینی که به زبان پارتی آمیخته به پارسی میانه باقی مانده است. 

در داستان این کتاب شاهد یک رزم کلامی هستیم مابین درختی ازدرختان خرمای سرزمین آسورستان و بزی که از مجاور وی میگزرد. 

تذکر: برخی این داستان را روایت مجادله دین زرتشت و دین چند گونه پرستی آسور دانستند . آسور در واژگان عبری به معنای چیز حرام است و سرزمین حرام خواران است .

شاید بتوان به این نکته نیز توجه شود که در آیین آسرویان درختی خشک را در اختیار گرفته با زر و زیور ساختگی زینت میدادند . بی پروا و خشن بودن بز را هم در گفتگو را نیز  می‌توان دلیل بر برتری اجتماعی مزداپرستان در تفکر نویسنده دانست.

مشروح داستان 

در سرزمین سورستان درختی بزرگ رشد کرده بود ، ریشه در خاک با برگ هایی تنومند و میوه های شیرین . روزی بز ی از آن جا میگذشت .
ناگه نبرد کلامی مابین درخت و بز بدین شکل شکل گرفت.:

جام اسوریک
اولین انیمیشن مصور

درخت :من از تو برترم چون از تو داشته هایم بیشتر است .
مثلا میوه های شیرین میدهم تا مردمان بخورند و چوب من کشتی ها و خانه ها را میسازند .از برگهام جارو میسازند ، از پوست و شاخه ها یم طناب میبافند و از آن برای بستن چون تویی حیوان استفاده میکنند. 
سایه بیماننندی دارم در تابستان به طوری که مردمان برای استراحت به کنار من ِآیند تا آرامش گیرند و پرندگان در شاخه های من  آشیان میسازند اگر مردم مرا اسیب نززند تا قیام قیامت سبز و پا برجا باقی خواهم ماند .

بز در پاسخ به او میگوید:هر چند بر من ننگ است سحت کردن و جواب دادن یاوه گویی چون تو ، اما ناچارم که جوابت دهم .
برگهای تو انقدر بلند است شبیه موی دیو ها – در داستان های اساطیر پادشاهان بر دیو ها حکومت میکردند. از پوست من برای مردمان و پادشاهان همربند میسازند . از پوستم برای ساخت مشکک استفاده میکردند و سفره های مردمان با گوشت من زیبا میشد.

پیش بند مردمان از پوست من بود پیمان نامه ها را بر روی آن مینوشتند . زه کمان ها را از من میسازند و ..

من آزادانه میتوانم از کوهی به کوهی و از کشوری به کشوری سفرکنم و مردم و نژاد های مختلف را ببینم . از شیرم مردمان دوغ و ماست می سازند و دوغم را کشک می‌کنند . حتی بدان که برای من مردمان بیش از خرمای تو در بازار پول پرداخت میکنند.

هرچند میدانم سخنان من طلایی است که جلوی حیوان بیندازیم .اما بدون من در زیباترین کوهستانها چرا میکنم و از گیاهان تازه میخورم و از چشمه های پاک می نوشم . اما تو مثل میخ در زمین فرو رفتی و توان و اجازه حرکت نداری .

بدین صورت بز پیروز شد و درخت سر به پایین انداخت.

    چند بیت از آن
پد نام ی یزدان
درختی رست است تر او شثر و آسوریک
بنش خوشک است سرش هست ترر
شیرین بار آورتن

مرتوه‌مان وسناد

که ترجمه ی آن چنین است:

درختی روبیده است ورای کشور آسورستان

بن آن خشک است و سر آن تر است

شیرین بار آورد

مردمان را.

 

کتاب کوچک درخت آسوریک شعر گونه  و درپیوسته (منظوم) بوده‌است با مصراع‌های شش‌هجایی و یازده‌هجایی. برخی پژوهشگران آن را از آثار ادبی و درپیوسته روزگار اشکانی دانسته‌اند. بخش‌هایی از آن که باقی مانده اوزان شعرگون خود را نگاه داشته‌است. پساوندها (قافیه‌ها) با «الف و نون» و برخی با «نون و دال» بوده‌است.

شرکت آسوریک شکل گیری

مجموعه آسوریک از حدود 11 سال پیش شروع به فعالیت نمود . اولین نمونه های تولیدی این مجموعه جاعودی ها شلف ها و کارهای تلفیقی چوب و پلی استر بود . با رنگ هایی از تنوع فیروزه ای و طلایی و قهوه ای.

پس از چند سال با طراحی های صورت گرفته توسط مجموعه الیاهو گالری . این شرکت  بامدل های جدید وارد ساخت محصولات بزرگ همچون آینه و کنسول ، جاکفشی و .. گردید .

این کالا ها اولین بار به وسیله مجموعه الیاهو گالری در نمایشگاه لوستر و آباژور سال 1395 در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت. سپس در سال 1396 به واسطه  حضور مجموعه الیاهو گالری در 2 نمایشگاه مصلا و نمایشگاه مبلمان حضور به هم رسانیده و کالا ها در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

حضور در نمایشگاه لوستر و آباژور در سال 1396 و بازدید بیش از 3000 بیننده خود گواه ارائه بیمانند محصولات این مجموعه بوده است.

در سالهای اخیر به واسطه ارائه محصول به اقصی نقاط ایران و کشور عراق این کالا در معرض دید همگان قرار گرفته است.

الیاهو گالری و آسوریک

الیاهو گالری همواره تلاش کرده با ارائه محصولات و پخش بیمانند کالاهای دکوری درکشور بهترین محصولات را از تولید کنندگان در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

در زیر اندک تنوع این محصولات را در ویترین وبسایت الیاهو گالری مشاهده مینمایید.

آینه چاتمه کشو دار عباسی آینه تک کشو عباسی آینه دو کشو عباسی آینه چاتمه کشو دار فیروزه آینه تک کشو فیروزه ای آینه دو کشو فیروزه ای
جاکلیدی پرنده دارعباسی سفید جاکلیدی عباسی فنچ فیروزه ای گلدان گوی متوسط عباسی گلدان گوی بزرگ عباسی جاعودی منبت پرنده فیروزه ای آینه 60*80 فیروزه
ساعت عباسی قهوه ای 70 کمد چه پایه دار کوتاه فیروزه ای جاکفشی نشیمن مدل فیروزه جاکفشی مدل فیروزه ای    

 

مشتری گرامی، نظر به نوسان متداول موجودی و قیمت کالاها، لطفا قبل از هر گونه ثبت سفارش از قیمت و موجودی کالا اطمینان حاصل فرمایید.